فیلم | تمدن در قرآن کریم
کد خبر: 4205021
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
‌نمی از باران/ ۳

فیلم | تمدن در قرآن کریم

به مناسبت مبارک ماه رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت سوم این مجموعه با عنوان «تمدن در قرآن کریم» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت سوم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره تمدن در قرآن کریم می‌گوید: تمدن از مدنیت و شهرنشینی گرفته شده است ولی آنچه که امروز در اصطلاح مطرح است، ساختار جوامع، اعم از علم، آبادانی، فرهنگ، آداب و رسوم و امثال اینها مجموعاً فرهنگ را تشکیل می‌دهد. نگاه قرآن کریم به فرهنگ، فرهنگ‌سازی و تمدن به طور مطلق یک نگاه مثبت است به این معنا که خداوند انسان را به زمین آورده که زمین را آباد کند، فضل خداوند را از امکانات زمین بجوید و تعاملی با امکانات زمین داشته باشد.

حضرت هود به قوم خود می‌گوید که خداوند شما را در زمین پدیدار کرد؛ شما را برای آبادانی در زمین قرار داد به این معنا که فضل خدا را بجویید. این تمدن را خداوند مقید بر تمدنی که هماهنگ با انبیای الهی و از رهنمودهای پیامبران الهی بهره‌مند باشد، کرده است. اگر یک تمدن‌سازی پیشرفته دانش و رشد تکنولوژی در جهت مخالف انبیاء شکل بگیرد، خداوند قطعا به آن موضع منفی دارد.

انتهای پیام
captcha